10 kroků ke skvělému workshopu
- Petr Hovorka
- 11. 3.
- Minut čtení: 2
Aktualizováno: před 2 dny

Sdílíme zkušenosti Petra Hovorky a týmu z desítek workshopů v jednom článku. Pro něj a BrandBakers Advisory jsou facilitované workshopy každodenním chleba. Je to cesta, jak se dostat k výsledkům a zapojeným lidem.
A tak nás napadlo, že by se vám jejich zkušenosti mohly hodit. Že sepíšeme, co se v průběhu let naučili, jak workshopy připravují, co jim funguje. A aby to bylo rozumně dlouhé a čitelné, převedli jsme je do podoby tipů.
Samozřejmě se liší otevřený workshop pro lidi z různých firem od workshopu pro konkrétní firmu či tým. Do tohoto článku dáváme tipy pro obě varianty. A jestli můžeme rovnou něco na začátku doporučit – naučte se facilitovat.
1. Začněte od konce
To nejdůležitější na začátek. Stanovte si cíl. Popište, co chcete vytvořit, dohodnout nebo předat (informace, nadšení). Teprve podle cíle můžete workshop dobře připravit. Vytvořit program a vybrat lidi, kteří by se měli zúčastnit.
2. Vytvořte plán
Promyslete cestu. Rozdělte den do bloků a vymyslete, co lidem řeknete a na co budete chtít, aby si přišli sami. Co lidem zadáte jako individuální úkol a co do skupiny? Jak budete sdílet výstupy? Jak budete zapisovat a shrnovat bloky?
Tady najdete příklad reálného scénáře, který používá pro workshopy Petr a jeho tým.
3. Pošlete informace předem
Pošlete účastníkům cíl a rámcový program. A požádejte je o přípravu, jestli je potřeba. Může se jednat o shromáždění podkladů nebo odpovědi na otázky zaslané předem. Pro tento účel můžete použít Google Form.
4. Vyberte čas a místo
Vyberte termín, kdy budou mít lidé fyzický i mentální prostor se soustředit. Zvolte místo, kde se budou lidé cítit bezpečně a příjemně. Místem, které toto všechno a ještě mnohem více splňuje je naše meeting studio Animika v Karlíně ;-)
5. Udělejte si přípravu
Pakliže potřebujete program doprovodit kontextem, teorií a příklady k tématu, inspirativními videi, zadáním úkolů, připravte si prezentaci. Často si vystačíte pouze s nadepsanými flipy, kterými rámujete program a celý den.
6. Připravte si pomůcky
Petr nejčastěji používá hrubé i tenké fixy, různé velikosti post-itů, hlasovací puntíky, jmenovky, pastely, nůžky, lepidla, Time Timer (znáte?), papíry a tužky na poznámky, lepící pásku na připevnění flipů na stěnu. A nemusíte pomůcky ani kupovat. V Animice si můžete kvalitní vybavení od Neuland i pronajmout.
7. Zarámujte den
Začněte pozitivně. Lidé se mohou představit ve dvojicích, sdílet poslední silný zážitek nebo pikošku. Zdůrazněte cíl workshopu, ideálně jej nalepte na zeď. Stejně jako program workshopu. Projděte očekávání účastníků, abyste sladili skupinu.
8. Dolívejte průběžně energii
Bez přestávek to nejde. Občerstvujte se kofeinem i pohybem. Vyplatí se vyjít ven a nadechnout se čerstvého vzduchu. Mentální i nenáročné fyzické rozcvičky pomůžou doplnit ubývající energii. Nezapomeňte na ně.
9. Uzavřete workshop
Shrňte jednotlivé části dne, například prostřednictvím popsaných flipů. Vraťte se k cíli a očekáváním ze začátku dne. Požádejte účastníky, jak vidí průběh i výstup. Dohodněte se, jak na workshop navážete, případně kdo, co, kdy udělá.
10. Skončete pozitivně
Závěr workshopu je velmi důležitý. S jakým pocitem účastníci odejdou? Byli přítomni, sdíleli, diskutovali, udělali dobrou práci? Rozhodně jim poděkujte. A uzavřete den něčím pozitivním. Pak už jen pošlete výstupy emailem.
Dejte nám prosím vědět, jestli jste v tipech našli něco pro sebe. Jestli to nebylo příliš stručné, obecné a povrchní. Přemýšlíme, že bychom napsali pokračování. Téma totiž umíme rozvést do daleko většího detailu a dát ještě více konkrétních tipů.
Comments